Page 23 - SBiF_Seminarium1
P. 23
SZKOŁA BANKOWOŚCI I FINANSÓW - SEMINARIUM I 23
8 Wizerunek sektora bankowego globalnego, główną rolę odegrał ostatni kryzys finansowy, natomiast w przypadku Polski
dołączył się tzw. kryzys „frankowy”. W dzisiejszej dobie etyczne oceny są nader krytyczne.
Banki określane są jako instytucje zaufania publicznego. Dlatego też zaufanie i ściśle Wymienianych jest tu szereg grzechów banków (głównie dotyczy to krajów
z nim związany wizerunek banków należą do głównych charakterystyk określających wysokorozwiniętych) jak:
stosunek danego społeczeństwa do tego typu instytucji. Z tego punktu widzenia w ostatnim sprzeniewierzenie się pierwotnej funkcji służenia realnej gospodarce,
okresie kluczowym punktem zwrotnym był kryzys finansowy. Europa w bardzo prywatyzacja zysków i upublicznianie strat,
21
zróżnicowany sposób została nim dotknięta. Na jednym biegunie znalazła się Islandia , gdzie pazerność bankierów,
praktycznie zbankrutował cały system finansowy, a na drugim Polska, która utrzymała wzrost działanie na szkodę klientów (np. sprzedaż toksycznych produktów),
gospodarczy i spokój na rynku bankowym. oszustwa i manipulacje (np. fałszowanie stawki referencyjnej LIBOR).
W wyniku kryzysu nastąpił znaczny spadek zaufania do banków. W skali globalnej aż
22
44% respondentów obniżyło swoje zaufanie, a tylko 13% wskazało na jego wzrost . Idąc tą drogą, pojawiło się określenie „bankokracji”, w kontekście przekształcenia się banków
W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich i USA, odnotowaliśmy ten spadek, ale w instytucje o olbrzymich dochodach, zbyt z siebie zadowolonych w oczach ogółu
w znacznie mniejszej skali. Jednakże wystąpiły dość głębokie zmiany w mentalności społeczeństwa, krytykowanych za: zbyt duże wpływy, nadmierne zyski, wysokie prowizje,
klientów, wyrażające się m.in. wyższym poziomem krytycznego spojrzenia na sektor zbytni egoistyczny konserwatyzm, nadmierną agresywność, zbyt duże rozmiary, brak
bankowy, co nabrało charakteru stałego. Sumaryczne spojrzenie i ogólna opinia o polskim życzliwości wobec mniejszych klientów, brak zainteresowania sprawami ludzkimi, zbyt
sektorze bankowym kształtowały się w ostatnich latach w sposób następujący – patrz rys. nr rozbudowaną biurokrację, oderwanie się od realnych potrzeb społeczeństwa, zbyt eleganckie
3. siedziby. W bankowości szczególne znaczenie ma ryzyko utraty reputacji. Fakt ujawnienia
nieprawidłowości pociąga za sobą problemy z zaufaniem, lojalnością klientów, jak też
Rys. nr 3. Opinia na temat polskiego sektora bankowego (2007-2015) w procentach szacunkiem dla tej instytucji. W lutym 2009 w „Der Spiegel” pojawił się neologizm
„banksterzy”, dotyczący bankierów uznanych za gangsterów w nienagannych garniturach,
47 42 40 46 42 którzy zmarnotrawili kredyt zaufania publicznego .
23
30 30 33 32 30 34
W Polsce krytyka sektora bankowego bardzo nasiliła się w 2015 r., zwłaszcza wraz
z nastaniem tzw. kryzysu „frankowego”, czyli problemu zadłużenia gospodarstw domowych
w walutach obcych (głównie CHF) z tytułu kredytów mieszkaniowych. Z drugiej strony
-9 -8 -10 -12 -13
-18 -15 -15 -15 panuje opinia, że nasz sektor bankowy jest bezpieczny, dobrze zarządzany, nowoczesny,
-27
-40 płacący najwyższe podatki CIT, przeszedł suchą nogą przez kryzys finansowy, bez potrzeby
2007 III '08 X '08 II '09 IV '09 IV '10 IV '11 IV '12 IV '13 IV '14 IV '15 wsparcia ze strony państwa (podatników), jak to było w wielu innych krajach.
Dobra Zła Ogólnoświatowe badania pokazują, że skala nagannych zachowań jest wyższa dla
Źródło: Wizerunek polskiego sektora bankowego. Edycja 2015…, op. cit., s. 52. sektorów usługowych, a bankowość należy do tej kategorii. W kontekście Polski należy
popatrzeć na ten problem w relacji do ogólnej oceny zjawisk patologicznych w gospodarce.
Nie ulega wątpliwości, że dla ogólnego wizerunku banków na całym świecie, ale także
Badania PwC przeprowadzone w 2011 r. pokazywały, że ta choroba dotyka 39% firm
i w Polsce, bardzo ważne znaczenie mają kwestie etyczne. W odniesieniu do spojrzenia
21 Zob. L. Kurkliński, Bankowość islandzka – bankructwo systemu?, [w:] P. Masiukiewicz (red.),
Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
22 A new era of customer expectation. Global Consumer Banking Survey 2011, Ernst & Young, February 2011,
s. 13-15. 23 Ibidem, s. 114.