Page 23 - SBiF_Seminarium1
P. 23

SZKOŁA BANKOWOŚCI I FINANSÓW - SEMINARIUM I      23




 8  Wizerunek sektora bankowego   globalnego,  główną  rolę  odegrał  ostatni  kryzys  finansowy, natomiast  w przypadku Polski

               dołączył się tzw. kryzys „frankowy”. W dzisiejszej dobie etyczne oceny są nader krytyczne.

 Banki określane są jako instytucje zaufania publicznego. Dlatego też zaufanie i ściśle   Wymienianych jest  tu szereg  grzechów  banków  (głównie  dotyczy  to  krajów
 z nim  związany  wizerunek  banków  należą  do  głównych  charakterystyk  określających   wysokorozwiniętych) jak:

 stosunek danego społeczeństwa do tego typu instytucji. Z tego punktu widzenia w ostatnim    sprzeniewierzenie się pierwotnej funkcji służenia realnej gospodarce,
 okresie  kluczowym  punktem  zwrotnym  był  kryzys  finansowy.  Europa  w bardzo     prywatyzacja zysków i upublicznianie strat,

 21
 zróżnicowany sposób została nim dotknięta. Na jednym biegunie znalazła się Islandia , gdzie    pazerność bankierów,
 praktycznie zbankrutował cały system finansowy, a na drugim Polska, która utrzymała wzrost    działanie na szkodę klientów (np. sprzedaż toksycznych produktów),

 gospodarczy i spokój na rynku bankowym.    oszustwa i manipulacje (np. fałszowanie stawki referencyjnej LIBOR).

 W wyniku kryzysu nastąpił znaczny spadek zaufania do banków. W skali globalnej aż
 22
 44%  respondentów  obniżyło  swoje  zaufanie,  a  tylko  13%  wskazało  na  jego  wzrost .  Idąc tą drogą, pojawiło się określenie „bankokracji”, w kontekście przekształcenia się banków
 W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich i USA, odnotowaliśmy ten spadek, ale   w  instytucje  o  olbrzymich  dochodach,  zbyt  z  siebie  zadowolonych  w  oczach  ogółu

 w  znacznie  mniejszej  skali.  Jednakże  wystąpiły  dość  głębokie  zmiany  w  mentalności   społeczeństwa, krytykowanych za:  zbyt  duże wpływy, nadmierne zyski, wysokie prowizje,
 klientów,  wyrażające  się  m.in.  wyższym  poziomem  krytycznego  spojrzenia  na  sektor   zbytni  egoistyczny  konserwatyzm,  nadmierną  agresywność,  zbyt  duże  rozmiary,  brak

 bankowy, co nabrało  charakteru stałego.  Sumaryczne spojrzenie  i  ogólna opinia o polskim   życzliwości  wobec  mniejszych  klientów,  brak  zainteresowania  sprawami  ludzkimi,  zbyt
 sektorze bankowym kształtowały się w ostatnich latach w sposób następujący – patrz rys. nr   rozbudowaną biurokrację, oderwanie się od realnych potrzeb społeczeństwa, zbyt eleganckie

 3.            siedziby. W bankowości szczególne znaczenie ma ryzyko utraty reputacji. Fakt ujawnienia
               nieprawidłowości  pociąga  za  sobą  problemy  z  zaufaniem,  lojalnością  klientów,  jak  też

 Rys. nr 3. Opinia na temat polskiego sektora bankowego (2007-2015) w procentach   szacunkiem  dla  tej  instytucji.  W  lutym  2009  w  „Der  Spiegel”  pojawił  się  neologizm
               „banksterzy”,  dotyczący  bankierów  uznanych  za  gangsterów  w  nienagannych  garniturach,
 47  42  40  46  42  którzy zmarnotrawili kredyt zaufania publicznego .
                                                               23
 30  30  33  32  30  34
                      W Polsce krytyka sektora bankowego bardzo nasiliła się w 2015 r., zwłaszcza wraz

               z nastaniem tzw. kryzysu „frankowego”, czyli problemu zadłużenia gospodarstw domowych
               w  walutach  obcych  (głównie  CHF)  z  tytułu  kredytów  mieszkaniowych. Z drugiej  strony
 -9  -8  -10  -12  -13
 -18  -15  -15  -15  panuje  opinia,  że  nasz  sektor  bankowy  jest  bezpieczny,  dobrze  zarządzany,  nowoczesny,
 -27
 -40           płacący najwyższe podatki CIT, przeszedł suchą nogą przez kryzys finansowy, bez potrzeby
 2007  III '08  X '08  II '09  IV '09  IV '10  IV '11  IV '12  IV '13  IV '14  IV '15  wsparcia ze strony państwa (podatników), jak to było w wielu innych krajach.
 Dobra  Zła           Ogólnoświatowe  badania  pokazują,  że  skala  nagannych  zachowań  jest  wyższa  dla

 Źródło: Wizerunek polskiego sektora bankowego. Edycja 2015…, op. cit., s. 52.   sektorów  usługowych,  a  bankowość  należy  do  tej  kategorii. W  kontekście  Polski  należy

               popatrzeć na ten problem w relacji do ogólnej oceny zjawisk patologicznych w gospodarce.
 Nie ulega wątpliwości, że dla ogólnego wizerunku banków na całym świecie, ale także
               Badania PwC  przeprowadzone w  2011 r. pokazywały,  że  ta  choroba  dotyka  39%  firm
 i  w Polsce,  bardzo  ważne  znaczenie  mają  kwestie etyczne. W odniesieniu  do spojrzenia

 21  Zob.  L.  Kurkliński,  Bankowość  islandzka  – bankructwo  systemu?,  [w:]  P. Masiukiewicz  (red.),
 Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
 22  A new era of customer expectation. Global Consumer Banking Survey 2011,  Ernst & Young, February 2011,
 s. 13-15.     23  Ibidem, s. 114.
   18   19   20   21   22   23   24   25