Page 22 - SBiF_Seminarium1
P. 22
22 SZKOŁA BANKOWOŚCI I FINANSÓW - SEMINARIUM I
8 Wizerunek sektora bankowego
Banki określane są jako instytucje zaufania publicznego. Dlatego też zaufanie i ściśle
z nim związany wizerunek banków należą do głównych charakterystyk określających
stosunek danego społeczeństwa do tego typu instytucji. Z tego punktu widzenia w ostatnim
okresie kluczowym punktem zwrotnym był kryzys finansowy. Europa w bardzo
21
zróżnicowany sposób została nim dotknięta. Na jednym biegunie znalazła się Islandia , gdzie
praktycznie zbankrutował cały system finansowy, a na drugim Polska, która utrzymała wzrost
gospodarczy i spokój na rynku bankowym.
W wyniku kryzysu nastąpił znaczny spadek zaufania do banków. W skali globalnej aż
22
44% respondentów obniżyło swoje zaufanie, a tylko 13% wskazało na jego wzrost .
W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich i USA, odnotowaliśmy ten spadek, ale
w znacznie mniejszej skali. Jednakże wystąpiły dość głębokie zmiany w mentalności
klientów, wyrażające się m.in. wyższym poziomem krytycznego spojrzenia na sektor
bankowy, co nabrało charakteru stałego. Sumaryczne spojrzenie i ogólna opinia o polskim
sektorze bankowym kształtowały się w ostatnich latach w sposób następujący – patrz rys. nr
3.
Rys. nr 3. Opinia na temat polskiego sektora bankowego (2007-2015) w procentach
47 42 40 46 42
30 30 33 32 30 34
-9 -8 -10 -12 -13
-18 -15 -15 -15
-27
-40
2007 III '08 X '08 II '09 IV '09 IV '10 IV '11 IV '12 IV '13 IV '14 IV '15
Dobra Zła
Źródło: Wizerunek polskiego sektora bankowego. Edycja 2015…, op. cit., s. 52.
Nie ulega wątpliwości, że dla ogólnego wizerunku banków na całym świecie, ale także
i w Polsce, bardzo ważne znaczenie mają kwestie etyczne. W odniesieniu do spojrzenia
21 Zob. L. Kurkliński, Bankowość islandzka – bankructwo systemu?, [w:] P. Masiukiewicz (red.),
Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
22 A new era of customer expectation. Global Consumer Banking Survey 2011, Ernst & Young, February 2011,
s. 13-15.