Page 22 - SBiF_Seminarium1
P. 22

22  SZKOŁA BANKOWOŚCI I FINANSÓW - SEMINARIUM I




               8   Wizerunek sektora bankowego




                      Banki określane są jako instytucje zaufania publicznego. Dlatego też zaufanie i ściśle
               z nim  związany  wizerunek  banków  należą  do  głównych  charakterystyk  określających

               stosunek danego społeczeństwa do tego typu instytucji. Z tego punktu widzenia w ostatnim
               okresie  kluczowym  punktem  zwrotnym  był  kryzys  finansowy.  Europa  w bardzo

                                                                                                  21
               zróżnicowany sposób została nim dotknięta. Na jednym biegunie znalazła się Islandia , gdzie
               praktycznie zbankrutował cały system finansowy, a na drugim Polska, która utrzymała wzrost

               gospodarczy i spokój na rynku bankowym.

                      W wyniku kryzysu nastąpił znaczny spadek zaufania do banków. W skali globalnej aż
                                                                                                        22
               44%  respondentów  obniżyło  swoje  zaufanie,  a  tylko  13%  wskazało  na  jego  wzrost .
               W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich i USA, odnotowaliśmy ten spadek, ale

               w  znacznie  mniejszej  skali.  Jednakże  wystąpiły  dość  głębokie  zmiany  w  mentalności
               klientów,  wyrażające  się  m.in.  wyższym  poziomem  krytycznego  spojrzenia  na  sektor

               bankowy, co nabrało  charakteru stałego.  Sumaryczne spojrzenie  i  ogólna opinia o polskim
               sektorze bankowym kształtowały się w ostatnich latach w sposób następujący – patrz rys. nr

               3.



                   Rys. nr 3. Opinia na temat polskiego sektora bankowego (2007-2015) w procentach


                    47      42     40                                                    46     42
                                           30      30     33      32     30      34






                       -9      -8     -10                    -12                                   -13
                                                     -18            -15     -15    -15
                                             -27
                                                                                           -40
                     2007   III '08  X '08  II '09  IV '09  IV '10  IV '11  IV '12  IV '13  IV '14  IV '15
                                                        Dobra   Zła

                             Źródło: Wizerunek polskiego sektora bankowego. Edycja 2015…, op. cit., s. 52.


                      Nie ulega wątpliwości, że dla ogólnego wizerunku banków na całym świecie, ale także

               i  w Polsce,  bardzo  ważne  znaczenie  mają  kwestie etyczne. W odniesieniu  do spojrzenia

               21  Zob.  L.  Kurkliński,  Bankowość  islandzka  – bankructwo  systemu?,  [w:]  P. Masiukiewicz  (red.),
               Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
               22  A new era of customer expectation. Global Consumer Banking Survey 2011,  Ernst & Young, February 2011,
               s. 13-15.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25